Wat heeft reclame en ICT nou met elkaar te maken?
Mobiele applicaties
Het zal niet voor het eerst zijn dat opdrachtgevers zich afvragen waarom ze voor het ontwikkelen van Windows- of webapplicaties bij een reclamebureautje uit Almere zijn uitgekomen. Maatwerksoftware laat je toch ontwikkelen door imponerende multinationals die vanwege hun 16000+ werknemers in staat zijn om de continuïteit van uw projecten te waarborgen?De mannen met de zwarte leasebakkenToegegeven, voor de implementatie van een omvangrijk SAP systeem dat vele (inter)nationale vestigingen realtime met elkaar verbind, ga je natuurlijk eerst shoppen bij de grote spelers. Goedgeklede mannen en vrouwen komen met uitvouwbare visitekaartjes in de zwarte leasewagen voorgereden en doen exact hetzelfde als wij: informatie verzamelen. Alle bedrijfsprocessen worden netjes in kaart gebracht en er wordt bepaald welk deel als standaard oplossing geschikt is en welk deel speciaal voor u ontwikkeld moeten worden. Na zo'n analyse gaan de ontwikkelaars aan de slag en een consultant zorgt voor de correcte implementatie. Met andere woorden: dit is een belangrijke (communicatie)spil tussen de opdrachtgever en de techniek. Ook is deze consultant verantwoordelijk voor het streng bewaken van de gemaakte specificaties. De Kale man in de HyundaiOnze kale man komt afhankelijk van uw locatie (en tijdstip) met de trein of de Hyundai praten over de ICT behoefte en brengt deze netjes in kaart. Hierbij bekijkt hij ook al welke standaardproducten voldoende zijn. Meestal sluiten de toepassingsmogelijkheden niet naadloos aan bij de wensen. In dit geval wordt een standaardproduct uitgebreid met specifieke functionaliteit. Soms echter zijn er geen oplossingen in de markt te vinden waardoor maatwerksoftware wenselijk is. Na de analyse wordt de software ontwikkeld, afhankelijk van de projectomvang wordt achter de schermen gebruik gemaakt van freelancers. Maar maatwerk is toch vreselijk duur?Ook de licentiestructuur van bestaande producten kan een aanleiding zijn om te kiezen voor maatwerk. Wij werken namelijk niet met gebruikerslicenties, het is voor ons niet interessant of er 10 of 10.000 gebruikers werken met onze toepassingen. Onze klanten specificeren samen met ons de wensen en eisen en geven als raamwerk het platform, een overzicht van applicaties waarmee eventueel koppelingen gewenst zijn en dergelijke. In elke fase bekijken we zorgvuldig welke onderdelen betrouwbaar en beschikbaar zijn en welke techniek de meest voor de hand liggende is. We vinden het namelijk onnodig om telkens het wiel opnieuw uit te vinden. Er is gewoon geen betere partij in de marktWij hebben meer dan 20 jaar ervaring in zowel design als softwareontwikkeling. Er is dus geen partij die beter intuïtief te gebruiken software kan ontwikkelen die ook nog eens aan de backend iets voorstelt. Kijk eens naar de indrukwekkende lijst met relaties en ontdek dat de grootste multinationals u zijn voorgegaan voor de ontwikkeling van maatwerksoftware door IJ&P. |
Het belang van intuïtieve softwareHet zal niet voor het eerst zijn dat een opdrachtgever vele miljoenen heeft geïnvesteerd in een solide systeem bij een top ICT-bedrijf, maar dat er werkelijk niet uit ziet. Onder water werkt het veilig, snel en solide, maar elke gebruiker zal met ergernis de software gebruiken (na een intensieve training). Sommige opdrachtgevers bedachten dat het mogelijk slimmer was om de software te laten ontwikkelen door een designer, dan ziet het er immers goed uit. Maar dat kan weer problemen geven als aan de achterkant van de software ingewikkelde koppelingen met bestaande systemen moet worden gemaakt waarin de kennis van een gemiddelde designer ontoereikend is. |
Terug naar de vorige pagina. |