Moet je nou echt altijd naast je stoel eindigen?
Het is een
misvatting om te denken dat reclame altijd leuk moet
zijn. Veel commercials van de
prestigieuze reclamevakprijs 'ADCN-lamp', of winnaars
van de reclamepublieksprijs 'Gouden Loekie' bevatten
weliswaar een flinke dosis humor, maar er is een veel
groter deel commercials dat totaal de plank mis slaat. Humor in de reclame is gewoon link. Zeker als tv-commercials een duidelijke clou bevatten dan werkt het als een mop die je elke dag hoort. Humor kan werken in campagnes, maar als humor het hoofddoel wordt dan is er iets mis. Voordat we aan een campagne beginnen willen we alles weten over de doelgroep en hoe ze aangesproken willen worden. We moeten altijd starten met de essentie, dan pas bekijken we of er een vleugje humor aan moeten toevoegen. De essentieReclame maken is het oudste beroep ter wereld. Zelfs Eva had een appel nodig om Adam te verleiden. Elke koopdaad, zakelijk of privé, is een behoeftebevrediging waar verleiding aan vooraf gaat.Wij zien reclame als een verkooptechniek, want reclame is pas reclame als het verkoopt. Al is de stem van de marktkoopman vervangen door de stem van het reclameblok, één ding is gelijk gebleven: reclame die niet verkoopt is weggegooid geld. Reclame is het papieren praatje in de krant, bedoeld om de lezer zover te krijgen dat hij uw product koopt. Reclame is een overtuigend verhaal op het reclameblok, zodat alle verkoopargumenten nog indringender de huiskamer binnenkomen. Verder is reclame het persoonlijke verkoopgesprek, op papier gezet in de vorm van een direct-mailbrief, waarin geen argument achterwege wordt gelaten. Om met Piet Boogaards* te spreken: reclame maken is omzet maken. Wat kan humor overstijgen?In de advertentie aan de linkerkant staat mijn favoriete advertentie afgebeeld van een campagne die tientallen jaren uitstekend heeft gedaan: 'Vakmanschap is Meesterschap' van Grolsch. Niemand minder dan Paul Huf zorgde voor een zeer mooi uitgewerkt plaatje van echte vakmanschap. Daarachter klonk de prachtige muziek van Clous van Mechelen. Vanaf de eerste seconde werd het duidelijk wie er aan het 'woord' was. |
|
* Deze tekst is ontleend uit een uitgave van Beerens Business Press BV te Woerden. Effectief reclame maken - Piet Boogaards, 1997. |
Terug naar de vorige pagina. |